Gekriebel, Gekrabbel

the-triple-goddess-moon

Zilveren draden,
Gelige Walm,
Waaiende wolken,
Op straat is het kalm

Er zijn nu geen sterren,
Je ziet de maan niet,
Toch voel je de werking,
Er ligt veel in’t verschiet!

Transformerende krachten,
Verandering komt,
Nieuwe gedachten,
De weerwolf die gromt

Beweging in stilte,
In stilte tumult,
Ademloos gilt ‘t
In chaos gehuld

Alles beweegt nu,
Bewogen door kracht,
Alles beïnvloed,
De Godin toont haar macht!

Vruchtbaarheid sijpelt,
Het vocht kruipt omhoog,
De kou is weer weg nu,
Het leven bewoog!

 

Op dit moment kruipen de salamanders uit het veld naar de poelen toe – Verwarmd door de in kracht toenemende zon, getrokken door de volle maan. Beweging, de eerste amfibieën komen tot leven. De koudbloedigen die schijnbaar genoeg warmte hebben kunnen ontvangen om tot leven te komen met de intentie om het leven te scheppen…

De grootste vogels beginnen nu ook hun nesten te herstellen en hun partners weer te vinden. De buizerd, de havik, de uil en de reiger… Grote sterke vogels, verbonden met deze streken en het hier geldende klimaat… Grote vogels die leven van de ontwakende knaagdieren, de loskomende amfibieën en de nietsvermoedende vogels.

Dus ook de knaagdieren zijn al aan het ontwaken, al ver vóórdat de officiële zwangerschap van de aarde begint – vóór de imbolc. Vandaag bij de eerste warme stralen van de zon, zag ik de eerste muggen al dansen – hoorde ik de buizerds schreeuwen en zag ik de salamanders duiken.

father sun mother moon

De maan en de zon werken samen, de zon geeft energie – De maan geeft beweging. Ook wij worden bewogen. Het is algemeen bekend dat de vrouw een heligige band heeft met de maan. De maanstonden, de cyclus – de directe binding met de maagd, de moeder en de kroon…

Minder bekend is de mannelijke band met de maan. Hoezo dat zo is weet ik niet… Het dichtst bij de band van de man en de maan is de weerwolf. Terwijl de vrouwelijke link heel uitgebreid wordt toegelicht en uitgelegd – blijft het voor de man schijnbaar nog taboe…

Misschien ben ik dan als man te vrouwelijk dat ik zo ontvankelijk ben voor de energieën van de maan, maar ik heb er een andere kijk op.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet beginnen – Ik en de relatie met de godin – met de vrouwelijke drie-eenheid van de maagd in de vorm van priesteres en jonge vrouw – de moeder in de vorm van zorgzaam en troostend, en de kroon in de vorm van de oude wijze vrouw die richting en vertrouwen geeft.

maiden mother crown

Voor mij zijn deze archetypen echt, en zijn ze aanwezig in elke vrouw. Ik herken de verschillende verschijningsvormen, en geef ze ook erkenning. Niet alleen in vrouwen zie ik ze terug – Ik ben ze ook vaak in dromen en visioenen tegengekomen. Mijn band en relatie met priesteressen – de dienaressen of dochters van de godin – is ook iets dat constant bevestigd wordt.

Ik word erkend, gezien en gesteund – en dat is altijd al zo geweest. Er is een soort dubbel leven aan de gang dat constant op zoek is naar een soort balans en versmelting. De godin ziet graag dat ik groei – net als de priesteressen, zij hebben immers het gelijke doel: Mij begeleiden en ondersteunen, en waar het kan helpen om wasdom te bereiken.

Het zijn dezelfde motieven als bijvoorbeeld in de Arthur-legenden naar voren komen, al heb ik die boeken of volledige verhalen nooit gelezen. Intuïtie is mijn kracht – het innerlijk weten, het aanvoelen en het benaderen vanuit een bepaalde mystiek.

moon owl

De maan is subtieler en ongeziener dan de zon. De maan is de uil, en de zon is de arend. De uil is stil, ongezien en geluidloos. De arend is groot, statig en maakt veel geluid – wil zijn kracht laten zien.

De adelaar is de bovenwereld of buitenwereld, het symbool van het leven en levenskracht, hij zit ook in de top van de levensboom, alles overziend en het dichtst bij de zon – de bron van alle leven.

sun eagle

De uil is de onderwereld of binnenwereld, het symbool van de voorouders, geheime kennis en mystiek, zij leeft in een hol in de boom – in het binnenste, waar de sapstroom van de wortels – het onbewuste of het collectief van voorouderlijke kennis door de stam stroomt alvorens het de takken en bladeren voedt…

De uil is dus doordrenkt van zuiver intuïtieve kennis en herinnering / geheugen van tijden waar de arend totaal geen zicht op heeft… Want de arend zit vol in het licht – boven in de hoogste boom, direct onder de zon is geen schaduw… Daarom is de arend de materie – het zichtbare… en de uil het immateriële – het onzichtbare.

moon emotion

Onzichtbare krachten die op ons inwerken deze volle maan. Zij geven inspiratie, reflectie, introspectie en geven visioenen van hogere waarden dan het alledaagse. Zij wekken de behoefte naar meer diepgang, meer verbondenheid – meer verbondenheid met de grote moeder…

De grote moeder die in de wintertijd de oude wijze vrouw is – rond deze tijd vrouw Holle… Maar hoe dan ook, de waarden vanuit deze maan in wintertijd hangen automatisch aan het verre verleden. De winter is in het noorden – de kou – de onderwereld – Het verste weg van de alledaagse werkelijkheid, dus het diepste verleden.. Dat is eigenlijk Saturnus… Maargoed…

De maan is het water, de emotie… maar zoals gezegd is die maan er in een drievoud: water, sneeuw en ijs…

Het is jammer dat de band tussen de man en de maan minder belicht wordt. De man en de maancyclus. Toch zijn het de mannen in de natuur die het meest lawaai maken met de volle maan.. De mannen roepen en lokken, verleiden de vrouwen. De mannen arriveren eerst. Dus de mannen manifesteren zich extern – net als ik nu – ik geef uiting en manifesteer mijn emotie… Bij de vrouwtjes in de natuur is het meer intern: hun eitjes zijn gerijpt en de biologie / innerlijke klok dwingt hen in beweging te komen…

Dus ik weet niet precies hoe de vrouw de volle maan ervaart… Ik weet alleen dat bij mij een hele hoop in werking gaat… Ik word me door invloed van de maan bewust van de dualiteit van het leven… Mijn dubbele agenda – mijn spirituele band met het universum en de verantwoordelijkheid en het pad dat daarbij hoort… De maan weerspiegelt mijn hoger vaak ongeziene / verborgen doel… De maan trekt mijn onbewuste naar het oppervlak en dwingt me om er iets mee te doen..

De maan is mijn moeder die me bewust maakt van mijn gevoeligheid en aangeboren intuïtie – Zij herinnert me wie ik ben en waar ik mee bezig ben… De maan dringt tot me door :)… Ik vind het fijn om bij de maan te zijn – zij troost, zij voedt, zij inspireert en zij geeft erkenning. De maan weet wie ik ben – zo ook haar priesteressen.. In bepaalde kringen is het fijn om gezien te worden.

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

