Weer synchroon met het Wiel van het jaar

Het is weer een poosje geleden dat ik hier geschreven heb… Er is intussen ook weer veel veranderd: Ik woon in een eensgezinswoning sinds afgelopen juli, en ik heb een nieuwe puppy.

In principe woon ik hier dus pas 4,5 – bijna 5 maanden, in die tijd ben ik natuurlijk gelijk weer lekker bezig geweest! De inrichting van mijn huis was zo klaar: bezoekje aan de kringloopwinkel, mooie spullen uitgezocht (ik had wel wat geld gespaard) – thuis laten bezorgen en klaar!

Maar ik begin eigenlijk niet te schrijven om te vertellen hoe mooi en leuk mijn nieuwe huisje, tuintje en beestje zijn – dat zijn ze overigens wel, maar ik wil schrijven over de hervonden inspiratie!

Eigenlijk, terugkijkende – is er natuurlijk helemaal niets “hervonden”, ik ben immers constant geïnspireerd en gemotiveerd bezig. Het verschil is enkel dat nu het seizoen veranderd van het uiterlijke, materiële, praktische en actieve – naar het innerlijke, reflecterende, invoelende en bezinkende.

Deze maan is ontzettend sterk, het is dan ook de bloedmaan (de volle maan tussen 10 november en 10 december). Ik ga het echter ook niet hebben over de specifieke eigenschappen van deze maan – dat kan wel weer een ander keertje!

Ik wil het wel hebben over de synchroniciteit weer oppakken, het gelijk lopen met de tijd van het jaar en hoe zich dat steeds meer en uitgebreider begint te manifesteren.

Het begint natuurlijk met de seizoenen, of eigenlijk nog basaler: de zomer en wintertijd – het verschil tussen de lichte en donkere helft van het jaar… Op een gegeven moment komt de interesse in de maanden, de seizoenen, de equinoxen, de solstices, de jaarfeesten, de maanvieringen etc.

Ik ben eigenlijk al jaren bezig met die cyclische beweging, en ook valt mij al een aantal jaar op dat bepaalde tijden van het jaar gekoppeld zijn aan waar ik mee bezig ga, maar vooral ook in mijn gevoelsleven.

jaarwiel Heathen_holidays

Ik heb al vaker het idee gehad, dat als ik een dagboek zou hebben waar stemmingswisselingen, productiviteit, chaos, helderheid, speelsheid, agressiviteit en een hoop andere aspecten van persoonlijkheid, gevoelsleven en interessegebieden  in kaart zouden worden gebracht in een diagram met corresponderende maanstanden van dat moment bijvoorbeeld – dat dan een hele hoop gedrag enorm voorspelbaar of verklaarbaar – of op zijn minst inzichtelijk zou worden!

Ik denk zelfs, dat als ik hier in mijn blog zou kijken naar de datums van vorige posts van afgelopen jaren – tijd en datum staan er immers bij – dat mijn vermoeden dan ook waarschijnlijk bevestigd wordt!

Ik ben afgelopen weken weer flink bezig geweest met het inluiden van de joeltijd… Wat wil dat zeggen, de joeltijd? Nou ikzelf hou me niet aan de exacte data die men bindt aan de officiële joel van 12 dagen 13 nachten – voor mij begint de joeltijd in de tijd dat Wodan centraal komt te staan in het seizoen.

Waar staat Wodan dan voor luidt de volgende vraag. Wodan staat voor de woeste herfststormen.. De wilde wind. Hoor de wind waait door de bomen. Het gure weer, de wilde jacht – het wild geraas. Wodan hoort daar waar het vroeger donker wordt, en waar respect voor de doden, de warmte binnen, de gezelligheid in huis naar voren komen.

Wodan is waar de natuur qua uiterlijk verstijfd, maar van binnen nog woelt en waait… Zoals je door een storm fietst: Verkrampt, verbeten, stijf… Maar van binnen nog laaiend van passie en warm…

joelrad

Die periode, waar alles duidelijk afsterft, maar de laatste strijd duidelijk nog niet gestreden is – die werkt enorm inspirerend op mij. De gebruiken die erbij horen en het overleefd hebben, met name terug te zien in de kinderfeesten.

Het bewustzijn of het bewust worden van je plek in het grote wiel, en vooral het voelen dat je er goed op afgestemd bent, alweer die synchroniciteit – is een heel lekker en levend, energiek gevoel.

Die periode begon bij mij dus ongeveer twee tot drie weken geleden, dat mijn systeem aangaf dat het seizoen, en dus ook de fase waar ik inzat duidelijk aan het veranderen was.

Ik heb zat boeken en achtergrondkennis om in te duiken en me te verdiepen zo gauw ik de behoefte heb om me eens lekker uit te leven en onder te dompelen in wat er zoals gaande is in een bepaalde periode in de kosmos…

Zo moest ik denken aan de wilde jacht, lees en luister ik wat Goethe gedichten, kijk ik wat naar perchten tradities, joeltijd etc. etc. – Maar uiteindelijk komt het dus allemaal uit op die 21e december: de kortste dag waarna de dagen weer langzaam gaan lengen…

battle winter spring

Zodoende wilde ik dus weten van goh… Hartstikke leuk zo’n kortste dag… Maar hoe weet je nou dat het écht de kortste dag is, en wanneer die komt? Ik bedoel: Het is heel gemakkelijk om gewoon te zeggen “op 21december”, want dat weten we gewoon – dan begint de winter… Maar HOE dan?

Toen herinnerde ik me de film van Zeitgeist met et verhaal van de drie koningen die de ster volgden naar het kribbetje van jezus… En dat dat de drie sterren waren van het sterrenbeeld Orion, en dat de ster die ze volgden de hondsster Sirius was… Dus wat blijkt: op 21 december is zie je in het Oosten (de 3 wijzen uit het oosten) – 3 sterren in een lijn staan, met voorop (een stuk vooruit) een felle ster…  Dus eigenlijk 4 sterren in een rechte lijn aan de vroege ochtend hemel in het oosten die precies de opkomende zon aanwijzen (de geboorte van de zon)

winter solstice 3 koningen

Nouja datzelfde verhaaltje geldt met de 3 dagen dood tot de wederopstanding – 3 dagen stil en dan staatie weer op, das op 21 maart, in het begin van de lente – het zijn de 3 dagen van het equilibrium ofwel de lente equinox (het punt waar de dag precies even lang is als de dag)

Kijk dat geeft referentiepunten! En hoewel ik absoluut niet christelijk ben, integendeel haha, vind ik dat wel machtig interessante informatie, en dus wordt die bijbel ineens heel interessant! Niet als verhalenboek voor vrome schaapjes die braaf volgen, maar voor de mysticus / esotericus die er een astrologische versleuteling in ziet…

zon_aan_de_hemel

Nouja ik ben wakker en slim genoeg om dan creatief en intuïtief verder te zoeken… Zo kwam ik dus astro-theologie tegen en hermetica, en de hellenistische astrologie en een hoop oude vrijdenkers, filosofen, alchemisten en andersoortig wetenschappelijk volk dat voor het verspreiden en uitleggen van dit soort geheime kennis op de brandstapel belandde..

Ik ben nu ook seminars het bekijken van Santos Bonacci die erg interessant zijn, omdat er veel wordt uitgelegd. Hij geeft les in de materie, en in principe zit je bij hem in de klas, omdat zijn lessen gewoon opgenomen worden haha…

Maar door het verdiepen in de materie van de dierenriem, en het besef van hoe groot de invloed is op hoe wij de samenleving hebben ingericht, hoe wij ons leven leiden, wat we vieren, wanneer we wat doen etc. – en hoe synchroon dat nog steeds loopt binnen dat “verborgen” systeem zonder dat men daar bewust van is, is ongelooflijk.

astrotheology-wheel

Het vreemde is ook dat de kerk zelf die kennis verborgen wilt houden… Het wordt nog steeds gezien als occult, het wordt nog steeds ontkent, hoewel hermetisme gewoon een wetenschap is en heel duidelijk wordt uitgelegd en bewezen..

Waarom het zo erg zou zijn dat de bijbel de kosmos en het astronomische jaar uitlegt weet ik niet. Het hele boek heeft me nooit geboeid haha, vage woestijnverhalen van een volk dat het mijne niet is.

3-decans

Juist omdat het diepe verloren kennis uitlegt over de invloed en werking van planeten, zon, sterren en maan… En dat het eigenlijk een heel goed afgestelde boeren almanak is – Want tja, wanneer zaaien, wanneer oogsten, wanneer rusten, wanneer werken etc – gewoon heel simpel: Want kan je wanneer het beste doen en waarom – Dat vind ik leuk en interessant!

sinewave sun

Dan wordt de griekse en egyptisch mythologie ineens interessant, dan komen de vedische geschriften, maar ook de edda en alle andere heilige geschriften ineens in een heel ander daglicht te staan… En zie je dat ze ALLEMAAL over de cyclus van leven en dood van de zon, planeten, maan en sterren gaan… Het gaat over de kennis van alles is 1, zo boven zo benede, zo binnen zo buiten, etc etc…

anatomy constellations

Voor mij is dat leuk… Waarom? Vooral omdat het heel praktisch is! Ik wil dingen snappen, en begrijpen, ik wil weten hoezo, waarom, hoe dan, hoe komen ze daarbij, wat heb je eraan en wat kun je ermee! Kortom: Ik wil de wereld snappen… Dat heb ik altijd al gehad – ik wil onderzoeken en begrijpen, daarom leef ik – om te ontdekken waarom / waarvoor / waardoor ik besta.

Ik geloof niet dat ik geboren ben om een fabrieksarbeider te worden, geld te verdienen, wat ik weer uitgeef, dingen kan kopen en dan maar weer doodga haha… Ik geloof dat leven ooit echt nut had, dat men ooit wist hoe een zinvol leven te leiden, dat men kennis kon overdragen waar je ook daadwerkelijk wat aan had…

Nouja… Die gasten die ze vroeger allemaal op de brandstapel gooiden, die mensen waar de christenen alles aan deden om ze de bek te snoeren.. hahaha DAT zijn de mensen waar ik van denk, nou… daar zou ik wel eens een praatje mee willen maken!

Waarom? Omdat ze durven te denken! Als je alleen maar met mensen rondom je zit die geloven dat ze hetzelfde moeten vinden, dan wordt het bestaan vrij zinloos. Je investeert wat tijd en moeite om eensgezindheid af te dwingen, en je bent het eens tot je dood.

Maargoed – Ik wil dus zelf ontdekken, ervaren en begrijpen hoe dat jaarwiel werkelijk werkt. Ik heb vanavond buiten gestaan in het veld, onder de volle maan die in het oosten stond.. Ik keek naar de sterren aan de heldere hemel – sterren die overigens niet veel waren door de superheldere maan haha- en ik dacht terug aan de verhalen van Bonacci…

Ik besefte hoe weinig ik herkende van die puntjes in de lucht… De grote beer (Ursa Major) kon ik herkennen… de grote steelpan… Daar hield het dan ook mee op!

priscatheologia21

Maar toen herinnerde ik me “Google Sky Map” – Een appje dat ik vorige week downloadde, maar ook meteen weer weggooide – omdat ik er dacht niks aan te hebben… Ik heb het vanavond, toen ik met Barko – mijn puppy van vandaag precies 4 maanden oud  – in het veld stond, gewoon ter plekke gedownload…

Ineens zag ik Castor en Pollux! de Tweeling – mijn sterrenbeeld, ik zag Orion precies onder de maan in het oosten, Ik zag de Zwaan, de lier, de Adelaar, de stier,  kortom – ineens, door dat doodeenvoudige appje waarmee je naar de hemel kunt wijzen naar de sterren die je ziet – kun je naar de echte sterren kijken, met een sterrenkaart precies op de juiste plek waar je mikt met alle namen en sterrentekens erin!

Op de een of andere manier gaf dat een Eureka momentje! Die sterren waar die vent over lult, die tekens, die uitlijningen, die zon die opkomt, die maan die reist… ik kan het allemaal checken of het klopt! Ze zijn er gewoon!

Ik moest ineens ook denken aan een ander programmaatje voor de pc wat ik eens gezien heb op youtube in een filmpje over het nagaan of de informatie in zeitgeist klopte… Het ging ook over een gratis programmaatje, waarbij je gewoon de datum tijd en plaats kon aangeven… en dan kun je de stand van sterren etc gewoon bekijken op elk gewenst moment – dus ook opkomst en ondergang van zon en maan etc…

Dat wil dus zeggen: ik hoef niet tot 21 december of 21 maart, of 21 juni of 21 september te wachten om te checken of het klopt! je kunt het gewoon invoeren en zien!

Ook ben ik gefascineerd door steencirkels – ofwel archeoastronomie – Dat wil zeggen, net als stonehenge of newgrange als bekendste – bouwwerken van steen, vaak steencirkels, menhirs, cairns, dolmens maar ook cupmarks etc – die vaak de winter equinox aangeven, en int geval van nabta playa nog veel meer..

Ik wil ook leren hoe ik mijn steencirkel kan maken… Hoe oriënteer je, hoe ijk je hem, het principe is denk ik vrij simpel: je zorgt dat je een standpunt markeert – een platte / ingegraven steen waar je dus op kunt staan als middelpunt.. Dan een steen in het oosten, die je op de ochtend van 21 december plaatst precies bij zonsopgang – dat zou je met 2 poortstenen kunnen doen zodat de zon er precies in past…

solstice-rocks

Maar ik vraag me dan af: Daar zal toch wel gewoon een berekening voor zijn? qua graden en hoek en coördinaten etc? Of zal men met de bouw van stonehenge en newgrange werkelijk hebben gewacht op die eerste zonnestralen? Het zijn mega grote en zware bouwwerken… dat lukt nooit op een ochtend! Al helemaal als je denkt aan de piramides van Gizeh die met Orion op 1 lijn staan en zelfs de nijl als richtlijn hebben gebruikt voor de melkweg…

Dusss… Hoe bouw ik mijn eigen astronomisch uitgelijnde steencirkel, is nog steeds een vraag waar ik geen antwoord op heb… Ik wil nu eerst meer inzicht krijgen in de kringloop van zon en maan, sterrenbeelden herkennen en op hand daarvan de tijd van het jaar leren aflezen…

Ik kan immers wat gaan bouwen als ik begrijp waar ik op moet letten, waar ik naar moet kijken, hoezo dat zo is, en wat ik er daadwerkelijk mee kan als ik hem gebouwd heb…

15 jaar bezig met heidendom, sjamanisme en vrijdenken haha… nooit gevangen door een dogma of een traditie… Constant eclectisch en solitair gebleven… Wel constant ook kleine overlappingen hebben met mysterietradities en her en der wat mensen tegengekomen op dat vlak… Ken Uzelve, zo binnen zo buiten, zo boven, zo beneden etc…

Misschien duurt mijn weg wel langer, doordat ik eigenwijzer ben, en volledig eerlijk en natuurlijk wil zijn… Ik ben geen volger, en geen leider – ik ga waar het gevoel leidt, en heb vertrouwen dat het goed is… Het pad van de krijger: Eerlijk, dapper, goed, recht doorzee, eeuwig lerend en altijd groeiend, altijd stromend en eeuwig dankbaar.

germanic solstice celebration

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

