Teveel kletsen maakt me wollig

vol hoofd

Ik heb vandaag mijn eerste deel van mijn psychologisch onderzoek gehad. Daar waar ik van dacht dat ik dat vrij snel af zou hebben, blijk ik nu een dag extra voor nodig te hebben! Dat komt vooral doordat ik veel met de afneemster gekletst heb.

Ik heb zelf het gevoel dat ik mijn resultaten benadeeld heb door eerst gezellig te kletsen. Dat klinkt waarschijnlijk heel raar, want dat vind ik zelf ook. Toch klopt het wel. Soms verlies ik mijzelf een beetje in mijn gepraat. Ik weet niet of dat enthousiasme is of doordat het dicht bij mezelf komt of wat dan ook – hoe dan ook raak ik op een gegeven moment in een soort hyperactieve roes. Praten kan ik dan nog wel als de beste, maar echt luisteren wordt dan heel moeilijk.

Ik vraag me af hoe dat komt, en ook hoe ik dat kan voorkomen. Ik heb vandaag overduidelijk gemerkt, dat wanneer ik in die soort roes kom – mij dat niet ten gunste komt ten opzichte van concentratie. Ik kom dan echt in mijn hoofd te zitten. De communicatie gaat dan juist heel vlot en spontaan, maar voor de rest kan ik dan ook helemaal niks meer.

Ik heb dat ook gemerkt toen ik naar “iets drinken” in Emmen op aanraden van een kennis ben geweest. Uiteraard heb ik dat ook iedere week bij de psycholoog waar ik telkens weer mijzelf op een gegeven moment betrap op het feit dat ik in die roes terechtkom.

Het voelt dan of ik watten in mijn hoofd heb en ik honderdduizend dingen tegelijkertijd wel wil vertellen. Tegelijkertijd is dat ook het punt waar ik dan onsamenhangender, dus chaotischer wordt. Ik leg heel snel verbanden, spring van de hak op de tak op een manier die voor mij heel duidelijk is – maar anderen geven dan al gauw aan dat ze het spoor bijster zijn.

Ik heb het idee dat het misschien te maken heeft dat ik op zich relatief weinig echte gesprekken heb. Maar of dat inderdaad de reden ook daadwerkelijk is weet ik natuurlijk niet. Hoe dan ook blijf ik stoeien met dat stukje communicatie.

Er zit een verband tussen het geven van openheid en die vreemde soort van hyperactiviteit. Tijdens de test zat ik op een gegeven moment met trillende handen de blokjes in de juiste patroontjes te leggen. Ik had het niet koud, ik was niet zenuwachtig of gespannen… Maar dit was wel direct na het gesprek. Er is dus duidelijk wel iets met energie / spanning die ergens opbouwt en blijft hangen.

Iets soortgelijks ervoer ik ook een aantal jaren terug, toen ik in Hardenberg de opleiding SAW wilde volgen: De stof was niet te moeilijk, de stage was niet zwaar – maar toch was de opleiding enorm vermoeiend voor me door al dat intense sociale contact binnen de school. Alleen al het met zijn allen samen in één ruimte zijn een dag lang, maakte dat ik helemaal in mijn hoofd zat en heel veel moeite moest doen om daar weer uit te komen.

Ik probeerde dat destijds te compenseren door naar het bos te gaan. Wandelen, veel wandelen – op het laatst teveel wandelen. Zo erg, dat ik uiteindelijk contact ging vermijden. Zelfs in het bos liep ik om als ik mensen in de verte zag aankomen. En op het laatst hielp dat ook niet meer.

Er zit dus een enorme dualiteit in die verhoudingen tussen mij en mensen. Het is snel teveel, terwijl ik het eigenlijk wel meer wil. Ik ben op zoek naar een stabiele manier om dat voor elkaar te krijgen. Een goeie basis waar ik op verder kan bouwen is wat ik nodig heb. Tot nog toe is het maar wat aanklooien en uitproberen totdat ik iets vind wat daarop lijkt. Ik ben er nog lang niet… Maar er is een langzaam begin, en stapje voor stapje leer ik steeds meer. Er is hoop, dat scheelt.

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

