Wakker worden boordevol inspiratie

Goedemorgen!

Bear as my teacher – (c) Dave Muijen

Als ik wakker wordt, zit ik boordevol ideeën, en wil ik het liefst meteen van alles doen!

Maar uiteindelijk blijft het daar dan vaak bij. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat het er niet van komt… Omdat er intussen al weer nieuwe plannen en ideeën zijn gekomen. Dus eigenlijk: Wat er het laatst bij is gekomen krijgt voorrang!

Ik wil dit veranderen naar First In First Out (FIFO) – Ik wil dat mijn ideeënstroom structuur krijgt, en vooral vorm! Het moet gemanifesteerd worden, om dat te kunnen doen moet ik de rust vinden en de focus om daadwerkelijk mijn dromen te kunnen realiseren.

Ik had net in de douche bijvoorbeeld het idee om fluit (tinwhistle) tutorials te maken, waarbij het programmaatje dat ikzelf gebruik om de noten om te zetten gelijktijdig met mij in beeld is terwijl ik speel. Picture in picture noemen ze dat. Zodat mensen de noten, de griptabellen, én mijn handen tegelijk in 1 scherm kunnen zien.

Ik had bedacht dat ik dan via de laptop mijn handen kan filmen terwijl ik op de tv (via hdmi) de noten lees en speel. Het programma speelt de noten zelf ook af, dus eigenlijk speel ik en het programma gelijktijdig.

Ook had ik het idee om hetzelfde met niet-Ierse muziek te doen, bijvoorbeeld middeleeuwse muziek. Ik kwam daar echter een klein probleem tegen: Ik heb een practice chanter, dat is het fluitgedeelte van de doedelzak – dus eigenlijk een doedelzak zonder zak en zonder harmonie pijpen. Op zich kan ik dat ding wel bespelen, maar net als bij een blokfluit, zit er ook een duimgat onderin om een octaaf hoger te komen. In een Ierse fluit zit dat niet, dus dat betekent als ik dat daadwerkelijk wil gaan doen – moet ik eerst vaker op die chanter spelen zodat ik kan oefenen om dat duimgat goed te leren gebruiken.

Ook had ik bedacht dat ik nummers van heidevolk, faun, rapalje, the high kings en vele anderen ook best aan mijn liedboeken kan toevoegen en uitwerken met tekst, noten, videos en instructie videos. Ikzelf kan op zich na een paar keer goed luisteren een nummer wel op gehoor spelen, maar dan heb ik nog geen notenschrift – of toch wel? Ik heb namelijk ook een midi-keyboard, dat is een keyboard dat je op je computer aansluit, en het gebruikt de geluidskaart van je computer om geluid te maken. Een midi-keyboard gebruikt dus je midi, en als je je midikeyboard opneemt, krijg je midi-files! En midi-files, die kun je weer laden in dat fluitprogrammaatje wat ik heb :D…

Kijk de keurig nette nootjes krijg ik sowieso al wel door het opnemen van de midi – maar keurig nette nootjes kan IK en een heel groot deel van de wereld niet lezen! Dat hoeft ook helemaal niet, want daar zijn computers voor die dat heel makkelijk omzetten naar iets simpelers! Als fluitspeler, en met internet overal ter beschikking hoef je dus niet heel moeilijk te doen. De vraag is alleen, gaat de opgenomen midi van het keyboard inderdaad overgezet worden naar wonderschone fluitnootjes? Ik heb nog geen midi-bestanden in mijn fluitprogramma geladen, ik weet wel dat de optie van midi importeren er is – dus dat moet ik nog uitproberen!

Ook wil ik liedteksten zoveel mogelijk verzamelen, en een manier vinden om ze goed van buiten te leren. Fluitmelodietjes en djembe-ritmes gaat vanzelf, omdat ik het altijd weer herhaal en op een gegeven moment voel hoe het werkt. Hele teksten van buiten leren, en het liefst dan ook ballades enzovoort, daar moet ik voor gaan zitten en veel lezen denk ik – maar daar moet ik dus nog een structurele manier voor vinden, want dat is nieuw terrein voor mij. Dus tips zijn welkom, ik wil het in ieder geval wel heel graag!

Bovendien en ten slotte denk ik dat het voor mij heel goed is om regelmatig te schrijven, vooral als het om plannen gaat. Ideeën moeten uitgewerkt worden, maar in mijn geval vooral ook geuit worden. Uiten is bij mij letterlijk iets kwijt moeten. Wakker worden boordevol ideeën is aan de ene kant heel leuk, je verveelt je nooit – maar aan de andere kant heel vervelend – want je wordt wakker en hebt meteen je kop vol! En door de dag heen wordt die kop alleen maar voller, totdat hij uitendelijk barst!

Haha neehoor hij barst  nooit, maar ik kan er wel behoorlijk last van hebben. Allemaal ideeën en taken die niet afgerond zijn geven voorturend prikkels af, die prikkels maken me druk, en van die drukte wordt ik dan chaotisch – en daardoor komt er dus niet echt wat concreets uit, vaak alleen maar meer ideeën die dan maar half af zijn, waardoor het nog weer drukker wordt…

Vandaar dus dat ik zeg: Nee, dit ga ik anders doen! Als ik wat bereiken wil moet ik leren te structureren en keuzes maken. Niet duizend dingen tegelijkertijd, maar zaken waarvan ik denk dat ik echt een stap vooruit mee kom. Projecten waar ik tevreden over kan zijn en tot successen kan brengen.

Dus schrijven ga ik meer doen, want schrijvers zijn blijvers. Alleen het verplaatst zich dan van facebook naar mijn eigen website – omdat facebook allemaal vluchtig is, en eigenlijk veel teveel onnodige prikkel waar ik van merk dat ik daar gewoon druk van wordt – en in die zin last van heb. Ik heb vaak last van mijn eigen enthousiasme, ik heb het wonderlijke vermogen mezelf op te draaien – alsof ik een wekkertje ben die zijn eigen sleuteltje beheert… Dat is heel fijn, want meestal ben ik ook heel positief en optimistisch druk… Maar ik heb nooit geleerd een goed beheerder te zijn, dus ik draai en ik draai maar aan die sleutel en vlieg alle kanten op.. Zo erg dat ik soms helemaal vergeet waar ik mee bezig ben, en dat mensen zeggen/denken dat ze geen echt contact met me kunnen krijgen.

Dus hoe het ook zij: Zolang ik van mijn gehele omgeving blijf horen dat het nog steeds minder kan – blijf ik mezelf bezig houden met de juiste disciplines zodat ik mijn energie in positieve zaken kan steken die bovendien zorgen voor de juiste rust en focus! Vandaar dat ik gisteren de beer heb getekend – introspectie en bewustzijn van de eigen energie, en die ook goed weten te verdelen. De beer is heel sterk, maar kan heel gemoedelijk zijn. De beer is heel groot, maar kan heel spaarzaam zijn met zijn energie in de winter. De beer staat in zijn kracht, en kiest zelf op een natuurlijke beheerste kalme manier wat nodig is. Dus op dit moment kies ik de beer als mijn leraar, en zullen het ook de beermensen zijn waarvan ik het meest leren kan.

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

