Yankadi Djembe rhythm

Yankadi rhythm

Het ritme yankadi, een vruchtbaarheidsdans voor jonge mensen in West-Afrika. Het swingt als een tierelier, en ik zal je eerlijk bekennen – die hele culturele achtergrond kende ik absoluut niet toen ik het leerde! Het is wel altijd een van mijn lievelingsritmes gebleven – ik hou van die swing, en die groove, het is echt een heerlijk ritme om te spelen!

Het gaat niet heel snel, het heeft verschillende partijen van heel simpel, naar iets gevorderder en is daardoor ook door iedereen wel te leren. Het is echt een verleidingsdans, dus het neemt mensen ook echt mee in het gevoel. Je kunt er als het ware lekker in hangen.

Ik ben verschillende versies tegengekomen van het ritme, sommige mooi in de eenvoud, andere juist weer interessant door de vele partijen die afgestemd kunnen worden. Ik ben ook heel veel variaties tegengekomen die ikzelf niet zou gebruiken, dat heeft te maken met dat het heel weinig toevoegt – of zelfs afbreekt aan het ritme zelf. Ik ga hem hieronder uitleggen, dus als je weten wilt hoe die gaat, lees dan vooral verder!

Bovenstaande filmpjes geven de juiste “feel” weer van het ritme dat ik ga proberen over te brengen.

Ik maak zelf gebruik van percussion studio – daarmee kun je horen hoe het zou moeten klinken. Dat maakt het ritme dus niet alleen visueel maar ook auditief/luisterbaar. Het is jammer dat het niet op android apparaten kan, maar daarom maak ik ook vaak youtube filmpjes, alleen de djembé-partijen van yankadi heb ik nog niet opgenomen😀, de dunun partij zoals je ziet dus wel…

Aan het werk, hier komen de ritmes:

Dit is de versie met de minste partijen – mooi door zijn eenvoud!

De doundoun partijen ga ik niet uitleggen, enkel de djembé.

Het zwarte rondje is de bas, het open rondje de toon, en het rondje met het kruisje erdoor de slap.

Bas zit in het midden van je djembé, toon op de rand, en de slap ook op de rand maar met lossere techniek waardoor je een harder accent krijgt.

De bas noem ik “boem”, of “doem”, de toon “du” en de slap “pa” of “ta”

Ritmes moet je eigenlijk kunnen zingen voordat je ze kunt spelen, want als het niet in je hoofd zit, kun je het ook niet uit je handen krijgen!

Het eerste ritme (op het plaatje hieronder bij djembe 1)

Boem – ta taboem dudu – boem – ta – boem dudu

Yankadi 2

Hahaha ik ga dit anders doen, wordt vervolgd!

Maar het tweede ritme is dus Pla – du du – –  plu plu ta ta

– Ik ga er morgen filmpjes van maken want dit werkt denk ik niet heel duidelijk zo hihi – maar ik heb een begin gemaakt in ieder geval😉

Geduld!!😀

Voor nu Welterusten! (Wordt nog bewerkt)

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

