Primitieve muziek project

Het primitieve muziekproject

Inleiding

Mijn bedoeling is om rond het thema muziek, klank, creativiteit en expressie een breed programma op te zetten met allerlei mogelijkheden voor activiteiten. Mijn inslag op de muziekbeleving en aankleding is vooral gericht op het idee van een stam, gemeenschapsdrang, verbondenheid en klank, ritme en de expressie die daar bijhoort om het eenheidsgevoel te bevorderen.

Concreet betekent dit dus eigenlijk muziek gebruiken als aankondiging/voorbereiding op wat komen gaat (bijvoorbeeld jacht, oogst, zaaien) – Maar ook de overgangsriten zoals geboorte, naam krijgen, man/vrouw worden, huwelijk, dood, etc.

Ook kan klank, ritme en geluid gebruikt worden voor het “vertellen” van belangrijke verhalen uit het verleden – zoals bijvoorbeeld veldslagen door schijngevechten uit te beelden, uiteraard met passende ritmes en kreten.

Kort gezegd wil ik niet “zomaar” wat gaan raggen op een trommel met mensen, ik wil er een soort bewustzijn aan koppelen. Het bewustzijn dat harmonie, doelgerichtheid, efficiëntie, alle neuzen dezelfde kant op en eenheidsgevoel het best teweeggebracht kan worden door samen te “klinken”.

Uiteraard hoeven de deelnemers/bezoekers deze zwaarte niet direct te voelen. Het gaat er vooral om dat ik een repertoire heb met voldoende variaties – van heel simpel tot gecompliceerd. Het is voor mij een goede uitdaging en prikkel om juist de essenties van belangrijke gebeurtenissen in ritme, klank en uitbeelding te gaan combineren.

Ik vind het belangrijk dat als er bezoekers zijn die meer interesse hebben in de achtergronden van de muziekbeleving als cultureel erfgoed en traditie, dat ik dan toch een goed verhaal heb – en dat ik me uiteraard aan bepaalde richtlijnen gehouden heb en me enigszins in de materie verdiept heb. Zodoende wil ik dus ook elk ritme gaan uitwerken, zodat ik een map heb met verschillende uitgewerkte ritmes en een motivatie/uitleg erbij waar het voor staat de de bezoeker op verzoek kan doorbladeren.

De instrumenten

Qua instrumenten is mijn sleutelwoord: inheems. Het liefst zou ik zien dat alle instrumenten die gebruikt worden van natuurlijke bronmaterialen gemaakt zijn die hier beschikbaar waren. Een trommel gemaakt van een kokosnoot overtrokken met het het vel van een python kan bijvoorbeeld best heel leuk en mooi zijn – maar dat vind ik dan niet echt passen!

Voor mij zou ook de keuze van djembés ook heel logisch kunnen lijken, omdat ik dat ding al 11 jaar bespeel – maar ik vind dat niet bij de locatie passen en ook niet het gewenste soort energie/gevoel dat ik op wil wekken.

De sfeer die ik wil neerzetten is vooral oer, aards, krachtig maar beheerst. Ook wil ik het niet te ingewikkeld maken. Sjamanentrommels lijken het meest voor de hand liggend, zoals ik had begrepen worden deze ook al besteld. Verder zou het fijn zijn om toch ook een paar grotere trommels te hebben om staand met twee stokken te bespelen. Dan is er nog het kleinere percussie gedeelte: shakers, clapsticks, hoorns, ratels, didgeridoos en misschien een enkele (boventoon) fluit.

Benodigdheden

Hoeveel instrumenten je daadwerkelijk nodig hebt ligt natuurlijk altijd aan het aantal deelnemers. Ervan uitgaande dat ik mijn eigen instrumenten niet mee zou nemen, heb je sowieso vijf sjamanentrommels nodig, twee rammelaars, vier botten (schapenpootjes of koeieribben) en een fluit. Daarmee kun je al een hele hoop.

In de regel reken ik het aantal deelnemers + 1, dat is heel gemakkelijk te verklaren, want ik moet kunnen voordoen wat de bedoeling is of laten zijn hoe iets werkt!

Aangezien ik van plan ben alles polyritmisch (meerstemmig) te maken zou je zo dus 8 bezoekers al in een cirkel-opstelling bezig kunnen houden:

Twee mensen met botten om op elkaar te klikken, twee mensen met rammelaars/ratels, 4 mensen met een sjamanendrum en dat ikzelf nog met een sjamanendrum en fluit.

Mooier zou het natuurlijk zijn als je dan nog 2 staande bastrommels hebt met stokken die dan met wat meer geweld een iets steviger ritme spelen met hier en daar een roffel – want een beetje ritmische acrobatiek wordt heel erg lastig met maar 1 stok bij onervaren drummers. Twee koehoornblazertjess erbij die er af en toe flink doorheen loeien, dan heb je al gauw een publiekstrekker die uitnodigt tot meeklappen!

Verdere eventuele benodigdheden zijn gericht op de instrumentenbouw:

Een stapel schone koeienribben om te gebruiken als rhythm bones

Botten van hertenpoten voor beenfluiten

Maar ook bijvoorbeeld bamboe – maar liever natuurlijk dikker inheems riet of hout dat geschikt is voor het maken van fluiten. Ik weet echter nog niet waar je dan op uitkomt in Nederland.

Hoorns van koe of schaap, ook voor fluiten, hoorns en dergelijke.

Hertentenen voor het maken van rammelaars.

Hertenhuiden en berkenhouten latten / planken voor het eventueel zelf maken van trommels.

Afronding

Zo heb ik vele leuke creative ideeën over hoe ik een en ander zou kunnen doen. Via de websites van Primitive Ways, Ancient Music en Naturinstrumenter waar ik naar gelinkt heb kun je ook vele andere leuke en interessante mooie dingen zien en ideeën opdoen. Er ligt een wereld aan kennis en “how to’s” aan onze voeten. We hoeven het alleen nog maar te doen, te ervaren, te leren en op die manier te kunnen doorgeven.

Ik hoop via dit document meer duidelijkheid te hebben gecreëerd over mijn versie van het primitieve muziekproject. Voor vragen en/of opmerkingen kun je mailen: davemuyen@hotmail.com

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

