Suggested reading: Godenschemering by Marcellus Emants

Het zijn toch alleen maar Nederlands sprekenden die het boek kunnen lezen, dus kan dit ook in het Nederlands. Ik ben zelf het boek “De eeuwige ordening” van Aat van Gilst aan het lezen, en daarin wordt naar allerlei andere schrijvers en dichters verwezen die ik zelf (nog) niet ken.

Zodoende verwijst hij dus ook naar de godenschemering, welke je ook kunt downloaden voor je e-reader.

Ik vind het wel leuk om juist al die oude verhalen en eerder geschreven gedichten bij elkaar te brengen en te lezen. Ik heb er zelf een behoorlijke poos over gedaan om te vinden wat ik zocht. Vandaar dus ook dat ik het nu fijn vind om te delen en te organiseren op een manier waarop het hopelijk gemakkelijker gevonden wordt.

Toen ik nog op de basisschool zat, had ik leraren die mooi konden vertellen over Donar en zijn bokkenwagen en Wodan, de woedende. Tegelijkertijd wist hij ook veel over de Bokkenrijders etc. maar dat is een ander verhaal.

Zodoende zie je dus dat twintig, misschien wel 25 jaar later het hebben van een enthousiaste gemotiveerde basisschool leraar ertoe kan leiden dat volwassen mannen nog kunnen genieten van mythen, sprookjes, sagen en legenden. Volksverhalen en poëzie die soms precies de ziel weet te raken.

Ik kan genieten van het ritme van de Kalevala, de dreun, maar ook van het gebruik van zinnen en woorden die in een zweem in elkaar overvloeien en een soort hypnotiserend en transformerend effect lijken te hebben.

Als woorden, letters, zinnen zulk een effect op mensen kunnen hebben en levens kunnen beïnvloeden, dan  lever ik graag mijn bijdrage door ze daar attent op te maken. Vandaar dus de verwijzingen naar de oude liederen en verhalen uit vervlogen tijden en een soms ietwat stoffig ogend verleden.

Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik geloof dat traditie goed is voor de mens. Het geeft richting, leidt tot verdieping en bezinning. Er zijn een hoop waarden weg in het hedendaagse leven. Er wordt mijns inziens teveel afgeschaft, vergeten, verwaarloosd of als overbodig beschouwd.

Als je nu al vindt dat er geen echte Nederlandse cultuur meer is, geen hechte gemeenschappen meer, dorpen geen typische herkenpunten hebben en verder dan studeren en geld verdienen er geen echt levensdoel is… Dan blijft er voor de toekomstige generaties maar bar weinig over.

Werk is er haast niet meer, want er is crisis. Samenzijn doen we wel op facebook. Lezen hoeft ook niet, want je kunt zo een film downloaden. Muziek wordt elke dag vernieuwd, en met de komst van mp3 hoef je daar ook geen moeite voor te doen.

Zodoende lees ik liever wel de oude meuk, probeer een zekere structuur en ontwikkeling naast mijn werkende bestaan in te brengen, zodat ook mijn geestelijke zelf enigszins geprikkeld wordt. Werken, met de kinderen spelen, eten, “tv kijken”, met de vrouw spelen, slapen, opstaan, douchen en weer werken…. Tja, het leven mag wel wat meer zijn – toch?

 

 

 

 

Published by

sjpielsewolf

Interested in germanic heathenry, lore, original fairy- and folktales, shamanism and lots of other related worldly stuff. I walk and cycle alot in nature, read, play various instruments etc.

Leave a Reply

